Van sporten naar bewegen

15 jan 2024

Op onze Instagram-account vroegen we laatst waar mensen aan dachten bij de woorden ‘sporten’ en ‘bewegen’. Er kwamen dingen naar voren zoals ‘ontstressen’ en ‘sterker worden’, maar de meerderheid van de reacties was toch iets minder positief:

verplichting, opoffering, sociale druk, afvallen, angst, ongemakkelijk, vermoeiend, pijn, zweten, pfff, en pure horror.

Dat verbaast ons helemaal niks, want dikke mensen houden dikwijls niet van sporten, maar niet om de reden die veel mensen denken.

Negatieve associaties

We kennen allemaal het stereotype dat dikke mensen lui zijn en daarom niet sporten. Een groot vooroordeel natuurlijk, want er zijn genoeg dikke mensen die allerlei sporten doen, van zwemmen tot een marathon lopen, van surfen tot gewichtheffen, en van buikdansen tot yoga.

Een van de redenen waarom veel dikke mensen niet graag sporten, is omdat onze dieetcultuur ons plezier in sporten heeft verpest.

Voor de meeste dikke mensen was sporten vroeger iets wat moest. En voor veel mensen is dat nog altijd zo. Het diende om af te vallen, om ons lichaam te veranderen, of om onszelf te straffen omdat we te veel gegeten hadden. Het was een verplichting en bijna nooit een manier om ons goed of sterker te voelen in ons lichaam.

Als dat jarenlang je relatie met sporten is, dan is het niet verwonderlijk dat je er na een tijdje helemaal niks meer van wilt weten. Zeker als je dan ook nog eens slechte ervaringen hebt door mensen die je aanstaren of ruimtes die niet toegankelijk zijn voor dikke mensen.

Onze dieetcultuur loslaten

Herken je dat? Dan is er gelukkig goed nieuws: het is echt mogelijk om opnieuw te leren bewegen op een manier die fijn voelt. Dat vraagt meestal wat tijd, maar het kan wel. En het eerste wat je moet doen, is alles rond sporten en bewegen los te koppelen van onze dieetcultuur.

Onze maatschappij heeft ons wijsgemaakt dat je moet afzien en zweten om je gezondheid te verbeteren, zeker als je dik bent. Je kent die ideeën wel: pijn is een teken dat het werkt, geen dagen overslaan want dat is het begin van het einde, je moet een tandje bijsteken als je niet afvalt, en meer van die zever.

Maar dat zijn leugens. Fysieke activiteit is goed voor je en fysieke activiteit staat gelijk aan elke vorm van beweging. Ook als je er niet door afvalt, heeft het nog altijd een positieve invloed.

Het traditionele idee dat we hebben van sporten (zoals voetballen en fitnessen) mag je dus loslaten. In plaats daarvan helpt het je waarschijnlijk meer om te denken aan bewegen: met de hond wandelen, buiten spelen met je kinderen, of tuinieren – al deze vormen van beweging zijn goed voor je gezondheid en welzijn.

Een vrouw van kleur staat in een fitnessruimte. Haar rechterbeen is naar achteren geplooid terwijl ze haar voet vasthoudt met haar hand.

Meer plezier

Het lijkt misschien een minimale verandering om in je hoofd van sport naar beweging te gaan, maar zo’n klein verschil in taal kan echt helpen om weer met plezier te leren bewegen.

Denk er ook aan dat plezier voor iedereen iets anders betekent. Het kan bijvoorbeeld dat je een goeie zweetsessie net heel fijn vindt en dus graag fitnesst of volleybal speelt. Dat is uiteraard helemaal prima. Maar als die dingen niet zo bij je passen, dan vraag je je misschien af hoe je iets kan vinden waar jij plezier aan kan beleven.

Om een manier van bewegen te vinden die jou plezier geeft, kan je terugdenken aan wat je vroeger als kind leuk vond. Rolschaatsen? Toeren uithalen op het klimrek? Tikkertje spelen? Sommige dingen kan je gewoon opnieuw oppikken (rolschaatsen bijvoorbeeld) en van andere dingen kan je met een beetje verbeelding wel een volwassen versie bedenken (muurklimmen of zo).

Zoek zeker ook eens op sociale media naar dikke mensen die bewegen en dan kom je dingen tegen waar je misschien nooit aan gedacht hebt (schoonspringen) of durfde denken (balletdansen).

Valkuil

Voor veel dikke mensen is het een bevrijding als ze leren om weer met plezier te bewegen en zich goed te voelen in hun lichaam. Maar we willen hier ook altijd een kanttekening bij maken:

Bewegen is geen verplichting. Als jij om welke reden dan ook niet kan of wilt bewegen, dan is dat helemaal ok.

Op dezelfde manier is het ook ok als je wel beweegt, maar niet per se voor je plezier. Als je iets doet omdat je weet dat het goed is voor je, maar het nu ook niet je meest favoriete bezigheid is, dan is dat op geen enkele manier minderwaardig.

Jij bepaalt wat er bij je past en daar heeft zich verder niemand anders mee te bemoeien. Jouw leven, jouw regels.


Andere blogartikelen

3 fouten die dieetonderzoeken bijna altijd maken

3 fouten die dieetonderzoeken bijna altijd maken

"Diëten werkt wél!", horen we mensen dikwijls roepen terwijl ze linkjes droppen naar verschillende onderzoeken. En ja, er zijn heel wat studies die beweren dat het ene of andere dieet succesvol is en dat alle deelnemers heel wat gewicht verloren zijn. Maar er is...

Lees meer
Online shopadresjes voor maat 56 en hoger

Online shopadresjes voor maat 56 en hoger

Als je een grote maat hebt, is shoppen voor kleding vaak lastig. Er zijn weinig winkels waar je terecht kan, dus je moet al online gaan, en ook daar is de keuze dikwijls kleiner. Tegenwoordig zijn er gelukkig wel leuke merken voor grotere maten, maar daar stopt het...

Lees meer
Dik Voor Mekaar

Contact

sociale media

e-mail

info@dikvoormekaar.be